tirsdag den 23. februar 2010

Sund kartoffelsuppe


Sund kartoffelsuppe
Få her inspiration til en sund kartoffelsuppe, der smager fantastisk, mætter godt. Kartoffelsuppe er generelt en sund ret, da den indeholder kartoffel der har fibre og mætter godt, samt porre som er meget sunde og sætter forbrændingen op.

Her er hvad du skal bruge:

  • 3 porrer (ca. 500 g)
  • 750 g melede kartofler i mindre stykker
  • 1½ liter grønsagsbouillon
  • 2  dl skummetmælk
  • 1½ tsk groft salt
  • friskkværnet peber

Og fremgangsmåden:

Rens og skyl porrerne godt. Hak lidt af de grønne toppe fint til fyld i suppen (ca. 2 dl ). Skær resten af porrerne i mindre stykker. Svits kartofler og porrestykker i ca. 3 min i en tsk. olie. Tilsæt bouillon og kog suppen ved svag varme og under låg i ca. 20 min. eller til grønsagerne er møre. Blend suppen i mindre portioner (fyld kun blenderglasset 1/3 op). Blend hver portion ved hurtigste hastighed i ca. 5 sek. Hæld suppen tilbage i gryden. Rør mælk, salt og peber i og varm suppen igennem. Tilsæt den hakkede porretop og smag til.

Mange børn kan også godt li denne suppe, og så er den fantastisk til suppekur, da den er mættende og meget sund. Et godt tip er at spise et stykke groft fiberrigt brød til. God fornøjelse med en sund kartoffelsuppe, som du med garanti vil synes om.

15 kommentarer:

  1. Jeg elsker altså suppe, men er ikke begejstret for de altid skal overøses med fløde, og denne suppe er bare så lækker og UDEN fløde, fantastisk! Vi putter en smule belg(blad) selleri i som så bliver fisket ud af suppen inden den blændes. Virkelig lækkert

    SvarSlet
  2. vi er ved at lave den. :)

    - håber på at den kommer til at smage godt.

    SvarSlet
  3. Glæder mig til aftensmaden Ah.. kartoffelsuppe.

    SvarSlet
  4. En dejlig cremet suppe uden fløde.

    Når jeg laver den blander jeg kartoflerne med to løg, et par gulerødder, én porre og lidt blomkål + jeg bruger både grønsagsbuillon og oksekødsbouillon.

    Grøntsagerne koger så i ½ time, hvorefter det hele blendes og smages til med peber og lidt tørrede chiliflager.

    SvarSlet
  5. håber den smager
    GODT!!!

    SvarSlet
  6. HÅBER DEN SMAGER
    GODT!!!!

    SvarSlet
  7. kan man fryse denne suppe??

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke om denne kartoffelsuppe kan fryses, men den er i hvert fald sund. Prøv evt. og fortæl om resultatet herinde.

      Slet
    2. Jeg har lavet suppen uden mælk, der er den super til at fryse ned i portioner - så kunne man jo gøre det og tilsætte mælken når den koges op fra ny :)

      Slet
  8. Hvor mange personer er den til ?

    SvarSlet
  9. Hejsa.

    Jeg vil skyde på at der er til 4-6 personer.

    SvarSlet
  10. hej, den suppe den smager GODT, så der er ikke til mere end 4 personer

    SvarSlet
  11. Hej, der er ikke til mere end 4 for den smager SUPERGODT

    SvarSlet
  12. Opskriften kan gøres endnu mere sund, tilsæt 2-3 gulerødder, alt efter størrelse, for mange kan give en underlig suppe.

    Mælk kan undværes det behøves ikke, for at få en god suppe.

    SvarSlet

Din E-Mail adresse blive IKKE vist ved afgivelse af kommentar. Du kan ved at vælge anonym, afgive kommentar til dette indlæg. Kommentaren bliver synlig, så snart jeg har godkendt den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...