fredag den 14. december 2012

Slankekur - Hvorfor det kan være svært at tabe sig


Hvorfor det kan være svært at tabe sig
Et ønske for mange, specielt efter en juleperiode eller sommerferie, er at komme i gang med en slankekur så vi kan komme af med den overskydende vægt, vi har fået i ferieperioden. For andre er man bare nået til et punkt i ens liv, hvor man ønsker at ændre livsstil og få en flot og sund krop. Uanset hvad, vil de fleste opleve at det er svært at opstarte og opretholde en slankekur, med et fornuftigt vægttab til følge. Men hvorfor er det svært, og kan man gøre noget for, at det bliver nemmere?


Viljen er vejen til vægttab
Det første man skal indstille sig på, er at et vægttab kræver vilje. Man kan ikke tabe sig, hvis man ikke ønsker at ofre gamle vaner, og tage de indre kampe, det er at sige nej til kage, slik og sodavand, og ja til sund kost og motion. Endvidere skal man indstille sig på, at et vægttab, der skal være varigt, tager tid.
Så den mentale del er meget vigtigt at have på plads, når man skal tabe sig. Mit råd til dig, er at du nøje undersøger hvad det kræver af dig. Sæt et realistisks mål, og lav en plan for hvordan du vil nå det. Vil du lægge din kost om, skal du begynde at træne eller noget andet.

Viden er nøglen til succes
Inden du går i gang med at tabe dig, bør du sætte dig ind i basal viden om, hvordan kroppen fungerer, og hvad det er der gør, at man tager på og taber vægt. Når du ved hvordan kroppen fungerer, og hvad der er mekanismen i at tabe sig, kan du også bedre forstå hvorfor sund kost og motion har en positiv effekt på dig. Endvidere vil du også bedre kunne sammensætte en kost og motionsplan som passer til dig.

Søg støtte
Sørg for at skab forståelse hos din familie og venner, så de ikke presser dig til at spise usundt eller springe motionen over. Gør det klart for dem, at det her er vigtigt for dig, og bed sågar om støtte på de dage hvor det er svært at holde fast. Få dem til at følge dig op på dine mål, fx en ugentlig vejning hos en af dine gode venner, eller en gave hvis målet nås/straf hvis det ikke gør.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes faktisk det er svært at tabe de kilo jeg gerne vil. Har prøvet forskellige slankekurer uden succes. Jeg er glad for at jeg kan læse, at det faktisk ikke kun er mig, der har rygrad som en regnorm. Jeg må jo se om dine råd kan hjælpe mig videre. Men tak for en super spændende blog, bliv endelig ved!

    Kh

    En trofast læser

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej

      Først vil jeg sige tak fordi du følger bloggen, det er dejligt at vide. Del endelig med venner og bekendte.

      I forhold til det at tabe sig og gå på slankekur, er det svært. Jeg har flere gange skrevet om motivation til vægttab samt flere forskellige måder man kan tabe sig på. Håber du finder noget du kan bruge.

      Slet

Din E-Mail adresse blive IKKE vist ved afgivelse af kommentar. Du kan ved at vælge anonym, afgive kommentar til dette indlæg. Kommentaren bliver synlig, så snart jeg har godkendt den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...