mandag den 20. januar 2014

Hvad skal jeg spise for at tabe mig

Der er to veje til et vægttab. Den ene er at se på kosten, og den anden er at øge sit aktivitetsniveau, med en mere aktiv hverdag og motion. I dette indlæg, vil jag tage hånd om kosten, og mere konkret svare på et spørgsmål jeg ofte støder på - "Hvad skal jeg spise for at tabe mig" Har du også stillet dig selv det spørgsmål, og ikke rigtig fundet svaret, så læs med her.




Skær ned på kalorier
Når man ønsker at spise sig slank, er det vigtigt at have en basal viden om den mad man propper i munden. Al mad indeholder energi. Den energi måles i kalorier, så jo færre kalorier man spiser, jo mindre energi skal man forbruge, for at forbrænde maden igen. Forbrænder man flere kalorier end man indtager, så taber man sig. Kalorier forbrændes hovedsageligt på to måder. Basalstofskiftet - den energi man bruger for at holde sig i live - er den ene. Den anden er det aktivitetsniveau man har i løbet af dagen, ved at arbejde, gøre rent, lege med børnene og dyrke motion.

De gode fødevarer
Det er vigtigt at man spiser varieret, og det betyder at man ikke bare må skære alt fedt væk fra kosten, eller andre ting man ofte ser i en slankekur. Det er okay i en periode, hvis man bruger det som et startskud til en sund livsstil.

Men som svar på spørgsmålet "Hvad skal jeg spise for at tabe mig" kommer her en række gode kostråd du kan følge:

  1. Sørg for at din tallerken er delt op i 3 dele. 50 % grøntsager, 25 % kød og 25 % tilbehør. Kødet skal være fedtfattig, fx kylling, oksekød 4-8 % fedt eller koteletter. Tilbehør skal gerne være et fuldkornsprodukt som fuldkornspasta eller -ris. Alternativt kan alm. kartoffel, enten kogt eller bagt i ovn også bruges.
  2. Spis mange grøntsager, og varier din salat, så du ikke kun spiser det samme. Undgå gerne hvide grøntsager, samt majs. Grøntsager som Tomater, broccoli, agurk, peber, ærter, avokado, iceberg, mv. er rigtig gode at spise.
  3. Vær ikke fedtforskrækket. Man skal have min. 20 % af energien fra fedt, for at sikre vitale funktioner i kroppen. Vær i stedet meget opmærksom på salt og sukker.
  4. Spis kun fuldkornsbrød. Hvidt brød skal være bandlyst. Det er tomme kalorier, og mæthedsfornemmelsen varer alt for kort tid.  

Se mere her: Kostplan

Ekstra god forbrænding
Ønsker du at øge din forbrænding, og få maksimalt ud af din kost, så spis krydret og stærk mad. Krydderier som bl.a. chili, jalapenos, sort peber, cayenne peber, hvidløg mv. øger kroppensforbrænding, og hjælper din krop med at forbrænde og fordøje maden hurtigt og effektivt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Din E-Mail adresse blive IKKE vist ved afgivelse af kommentar. Du kan ved at vælge anonym, afgive kommentar til dette indlæg. Kommentaren bliver synlig, så snart jeg har godkendt den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...